Jaarverslag 2023 Ombudsman ‘Focus op optimalisering dienstverlening’

Persbericht: Zuidwolde, 4 juni 2024

In 2023 ontving de ombudsman 29 klachten. Dit aantal ligt rond het gemiddelde van de afgelopen jaren en is iets lager dan in 2022. De meeste klachten gingen over de tijdigheid van de dienstverlening, gevolgd door klachten over de communicatie. Klachten over tijdigheid waren het vaakst gegrond.

Aanbevelingen

Ombudsman André Montfoort: ‘De behandeling van klachten en verzoeken geeft aanleiding tot enkele aanbevelingen. Er zijn al flinke stappen gezet, maar er is nog ruimte voor verbetering. De gemeente moet inwoners tijdig en duidelijk informeren bij vertragingen, standaard ontvangstbevestigingen sturen en helder communiceren over de status van adviezen. Ook moet de gemeente aandacht besteden aan inwoners zonder digitale vaardigheden, de telefonische bereikbaarheid verbeteren, en afspraken altijd nakomen.’

De ombudsman

De ombudsman is een onafhankelijk orgaan waar inwoners van de gemeente vragen of
klachten over bestuurders of ambtenaren van de gemeente kunnen neerleggen. De ombudsman bemiddelt tussen inwoners en gemeente, kan onderzoek doen uit eigen
beweging en behandeld officiële klachten.

Elke maand is er spreekuur, hier kunnen inwoners terecht kunt met klachten, vragen of
zorgen. Kijk voor data en tijden op dewolden.nl/ombudsman. Ook het volledige
jaarverslag 2023 is hier te vinden.